Betsson verandert Nederlandse goksites in ‘Oranje & Kroon’
Het in Stockholm genoteerde Betsson AB heeft bevestigd dat het zijn twee Nederlands gerichte online casino’s, Oranje Casino en Kroon Casino, zal rebranden. In de toekomst zal Kroon Casino opereren onder de nieuwe identiteit van ‘Casino Winner’, terwijl Oranje Casino zal worden omgedoopt tot ‘Loyal Casino’.
Re-branding van Oranje & Kroon
Betsson heeft beide online casino’s sinds 2014 geëxploiteerd, als onderdeel van de overname van Oranje en Kroon door Maltese werkmaatschappijen voor €40 miljoen, in een strategische zet van Betsson governance om erkende Nederlandse goksites te verwerven.
Afgelopen augustus heeft de Nederlandse Kansspelautoriteit – Kansspelautoriteit (KSA) een boete van € 300.000 opgelegd aan Betsson Nederlandse marktdochter Corona Ltd. De KSA heeft Corona, werkmaatschappij van de online casino’s Oranje en Kroon, beschuldigd van het aanbieden/bevorderen van kansspeldiensten zonder vergunning aan Nederlandse consumenten.
Het bestuur van Betsson is in beroep gegaan tegen de boete en stelt dat Corona de eigendommen van Oranje en Kroon heeft geëxploiteerd onder begeleiding van EU-conforme toepasselijke wetgeving, handelend in afwezigheid van Nederlandse regelgeving voor online gokken.
Nieuwe wetgeving in Nederland
In februari keurde de Nederlandse Senaat de goedkeuring van de ‘Wet gokken op afstand’ goed, een mandaat dat de KSA in staat zal stellen haar Nederlandse licentieperiode te beginnen. Sinds de goedkeuring van de ‘Wet gokken op afstand’ heeft de KSA echter haar standpunt tegen buitenlandse teleoperators versterkt.
Afgelopen maart verklaarde de KSA dat ze geen ‘cowboys’ zou tolereren en verhoogde de minimumboetes voor operators van € 150.000 naar € 200.000. Bovendien gaf de KSA een strenge waarschuwing aan de Europese leiders op het gebied van weddenschappen, en gaf aan dat het zou kunnen overgaan tot het schorsen van ‘bedrieglijke operators’ van het aanvragen van Nederlandse licenties voor een periode van twee jaar, mochten ze zich blijven richten op Nederlandse consumenten.