E-mail interventie is net zo succesvol als telefonische interventie

Zowel Dr. Michael Auer als wetenschapper Mark Griffiths bestudeerden de gokgewoonten van spelers bij TOTO na een interventie van de gokaanbieder. Uit het onderzoek blijkt dat interventies per telefoon en e-mail beide leiden tot de gewenste gedragsverandering.
Onderzoek
Dr. Michael Auer en onderzoeker Mark Griffiths hebben het afgelopen jaar het gedrag van de Nederlandse gokker onderzocht in de nasleep van het online casino dat ze regelmatig bezochten om interventies uit te voeren. Hiervoor keken de onderzoekers naar de Nederlandse Loterij en specifiek naar het merk TOTO. De bevindingen van het onderzoek zijn vandaag vrijgegeven.
Gedragsverandering nadat interventie plaatsvond
Auer en Griffiths wilden weten of en hoe het TOTO-interventiemodel precies werkt. In de loop van het onderzoek werd ook bepaald of de behandelingen effect hadden op het gedrag van de spelers van TOTO. Auer en Griffiths kregen voor het onderzoek een dataset met informatie over de gokgewoonten van 2.576 gamers die een TOTO-interventie kregen nadat speciale software indicatoren van problematisch gokgedrag had opgepikt.
Er zijn twee manieren om in contact te komen met de speler in het TOTO-interventiemodel. Dit kan dus telefonisch of per mail. In 1.876 gevallen in deze specifieke onderzoeksgroep ging het om e-mail behandelingen. Een medewerker van TOTO belde de overige 700 spelers.
De gokkers binnen deze groep waren gemiddeld 41,73 jaar oud. Er was geen onderscheid in de steekproefgroep tussen degenen die bij het TOTO online casino speelden en degenen die op sport wedden. De groep had in de 30 dagen voorafgaand aan de interventie gemiddeld € 5.912 gestort en 34% van de deelnemers was vrouw.
Interventie effectiviteit
Er was zeker een gedragsverandering waar te nemen volgens de onderzoekers. Uit beide communicatiemethoden bleek dat de spelersgroep daarna een kleinere inzet bij TOTO plaatste. De hoeveelheid tijd die aan gokken werd besteed, was één manier om deze gewoonte te meten. Na de interventie daalde ook het door de betrokken spelers ingezette bedrag.
Volgens het bewijs verzameld door Auer en Griffiths zijn e-mail interventies net zo succesvol als telefonische interventies. Ze vinden dat er goed nieuws is voor Nederlandse kansspelaanbieders.
Als het gaat om verantwoord spelen, legt de Nederlandse overheid veel lasten op de aanbieders. Dit garandeert dat de online casino’s en bookmakers een grote staf nodig hebben om de interventies uit te voeren. E-mail zorgt voor meer spelerscontact dan telefoon omdat er minder preventief personeel nodig is.