Gokkers roepen gokbedrijven op het matje en eisen hun geld terug
Vier kansspel ondernemingen zijn gedagvaard door de Amsterdamse advocaat Benzi Loonstein. Hij eist geld terug van de kansspel firma’s namens 100 aan hem gelieerde spelers die aanzienlijke financiële verliezen hebben geleden. Dit aangezien de gokbedrijven de wet hebben overtreden door illegaal in Nederland te opereren en hun zorgplicht hebben geschonden. Welke gaming bedrijven betrokken zijn, is tot nu toe onbekend.
Het verhaal van Kees (een pseudoniem) stond op de hoofdpagina van de Volkskrant. Kees, die weliswaar 18 uur per dag online gokte, verloor in anderhalf jaar tijd 150.000 euro. Kees meldde zich bij de Amsterdamse advocaat Benzi Loonstein van Loonstein Advocaten. Loonstein klaagt nu namens Kees en honderd andere spelers de aanbieders van online kansspelen aan om het verloren geld terug te vorderen.
Loonstein: Ze hebben de wet en hun zorgplicht overtreden
Loonstein stelt dat, omdat de online casino’s voor 1 oktober 2021 onrechtmatig in Nederland actief waren, de spelers recht hebben op teruggave van hun geld. Deze rechtsgrondslag betekende voorheen dat gokbedrijven aanzienlijke bedragen moesten terugbetalen aan gokkers in Duitsland en Oostenrijk.
Daarnaast stelt Loonstein dat de internet casino’s hun zorgplicht hebben geschonden vanaf het moment dat ze in Nederland opereerden. Consumenten leden soms forse verliezen doordat zij onvoldoende beschermd waren. In de Volkskrant legt Loonstein uit hoe kansspel bedrijven probleem gokken hebben aangemoedigd door “bonussen of andere prikkels voor te stellen”.
Mogelijke schikkingen
De Amsterdamse advocaat doet eerst pogingen om tot een overeenkomst te komen met de kansspelwebsites. Vanwege een geheimhoudingsovereenkomst kan Loonstein niet onthullen hoe vaak schikkingen zijn getroffen. Er zijn al vier dagvaardingen uitgebracht in situaties waarin geen schikking kon worden bereikt.
Loonstein beweert dat aangezien consumenten online gokten terwijl gokken in Nederland illegaal was, de online casino’s ook dreigen om die klanten te straffen. Volgens de advocaat is dit in Nederland nog nooit voorgekomen. René Jansen, hoofd van de Kansspelautoriteit, benadrukte in een recent interview dat de huidige strategie van de toezichthouder niet bestaat uit het beboeten van klanten.
Rechtsgang voor gokkers
Hoewel op de omslagafbeelding van het Volkskrant-artikel een TOTO-billboard te zien is, is dat kansspelbedrijf niet in het geding. Voor en na 1 oktober 2021 deed TOTO, rechtmatig zaken in Nederland.
De post vermeldt wel Kindred, het moederbedrijf van Unibet. De Volkskrant kreeg van het oorspronkelijke Zweedse bedrijf te horen dat “rechtsgang voor gokkers in Nederland zinloos is.” . Het doelt daarbij op een geschil van het Gerechtshof Amsterdam in 2016. De rechtbank aldaar oordeelde dat Unibet niet verplicht was een gokker zijn verloren geld terug te betalen. Loonstein stelt dat de uitspraak van de Raad van State inmiddels is achterhaald.
Twistpunt
Het belangrijkste twistpunt is of gok uitbaters voor 1 oktober 2021 wel of niet waren gedoogd. Talloze rechtszaken gaan over dit onderwerp. De Kansspelautoriteit betwist de beweringen van de casino’s dat er sprake was van een dergelijke beleid. Fred Teeven, van Amsterdam Casino, zei onlangs dat er min of meer een gedoogbeleid was.
Ook het moederbedrijf van Unibet zet vraagtekens bij de motieven van het advocatenkantoor. Kindred beweert dat het indienen van dit soort rechtszaken de manier is waarop ‘sommige advocatenkantoren typisch hun geld verdienen’.