Hollands genot in Italiaanse Grand Prix
De Italiaanse Grand Prix heeft opnieuw bewezen dat je bijna alles naar Max Verstappen kunt gooien en hij zal winnen in het F1-seizoen 2022. Onze knuffel coureur startte vanaf de zevende plaats en domineerde het veld in dezelfde stijl als tijdens de Belgische Grand Prix en in Zandvoort. Charles Leclerc startte vanaf pole position, had hulp bij een VSC pitstop en zat nog steeds meer dan 15 seconden achter zijn rivaal voor de late safety car. George Russell hield vast en eindigde als derde.
Mooie plaatsen
Verstappen wint zijn 11e race van het seizoen en staat daarmee gelijk aan het aantal overwinningen dat Lewis Hamilton ooit in één seizoen heeft weten te behalen. Hij heeft er twee minder dan het record van Sebastian Vettel en Michael Schumacher in respectievelijk 2013 en 2004. Verstappen breidt zijn voorsprong in het kampioenschap volledig in stijl uit.
Mercedes had opnieuw een goed race tempo. Hamilton startte vanaf de 19e plaats op de grid en werkte zich op naar de top vijf. Perez schoof zeven plaatsen op. Bij zijn debuut eindigde De Vries als 9e op een plaats achter Pierre Gasly. Lando Norris eindigde als zevende.
Ferrari pit eerst
Sebastian Vettel was de eerste die uitviel toen hij stroomproblemen meldde. Een virtuele safety car werd ingezet net nadat de coureurs de pits waren gepasseerd. Verstappen reed een tweede keer voorbij, maar Ferrari trok Leclerc binnen na wat vragen op de radio. In de pitlane werd de baan groen. Ferrari zette de medium banden op Leclerc met nog 40 ronden te gaan.
Ongeveer tien ronden in de stint van Leclerc bevestigde Ferrari dat ze Leclerc op plan C brachten. In de tussentijd bleef Verstappen het gat dichten met een sterk tempo op de zachte band. Red Bull zette de Nederlander in ronde 26 voor medium banden. Leclerc had een voorsprong van tien seconden, waarschijnlijk alleen vanwege de tijdwinst onder de pitstop van VSC.
Leclerc maakte in ronde 34 een pitstop voor zachte banden. Ferrari plaatste hem voor Russell om hem op de derde plaats te houden. Hij had 20 seconden in te halen met nog 19 ronden te gaan. Dat was het tempo van Verstappen, Leclerc haalde nauwelijks het gat in. Toen Daniel Ricciardo op de baan stopte, kwam de safety car naar buiten met nog vijf ronden te gaan en eindigde de race onder leiding van de safety car.