Bekend van:

KSA-voorzitter gelooft dat Nederlandse operators meer kunnen doen om consumenten te beschermen


De gereguleerde Nederlandse kansspelmarkt is lastig om binnen te komen. Maar als één ding duidelijk is geworden in de maanden sinds het land gereguleerde iGaming en sportweddenschappen verwelkomde, dan is het dat de autoriteiten hun ijver om de industrie te reguleren in het uiteindelijke voordeel van de consument niet opgeven. In een op de officiële website van de Nederlandse Kansspelautoriteit gepubliceerde toespraak zei voorzitter René Jansen dat hij voorstander is van het verhogen van de normen voor klantenservice waaraan gokaanbieders en bedrijven moeten voldoen.

Stricte regulering

Jansen voegde eraan toe dat exploitanten strengere limieten voor gokgedrag en -uitgaven moeten opleggen, wat allemaal moet gebeuren met het idee om consumenten te beschermen tegen het vervallen in slechte gewoonten en praktijken. Maar dit betekent niet dat een operator gewoon achterover moet leunen en wachten tot er een trigger conditie optreedt. Het stellen van een limiet moet iets zijn dat operators proactief doen, in plaats van te wachten tot consumenten een bepaald bedrag uitgeven om het te activeren, meent Jansen.

Jansen voegt eraan toe dat er manieren zijn om te zien of een consument problemen heeft met gokken, ook voordat hij een bepaalde besteding mijlpaal bereikt. Hij citeerde een onderzoek dat rekening hield met de gok beveiligingen die in 21 andere landen werden gebruikt, en wees erop dat veel van deze landen het eigenlijk beter deden in het beschermen van consumenten. Wat bijvoorbeeld beter kan, vindt Jansen, is dat Nederland een maximale stortingslimiet kan instellen voor consumenten.

Eigen beslissing

Momenteel laten Nederlandse operators consumenten beslissen wat die limieten moeten zijn, maar Jansen wil ervoor zorgen dat dit niet veel langer het geval is – of in ieder geval hoopvol dat hij in dat opzicht een positieve verandering teweeg kan brengen. Het doorvoeren van dergelijke wijzigingen vereist echter enig overleg met operators en wetgevers. Hoe dan ook, de KSA-voorzitter deelde zijn scepsis over de status-quo.

“Ik vraag me steeds vaker af of we spelers met de huidige invulling van de zorgplicht voldoende bescherming en veiligheid bieden”, zei hij. Naar zijn mening zou het aanscherpen van de consumentenbescherming een kern focus moeten zijn van autoriteiten die vooruit willen gaan en iedereen die betrokken is bij de Nederlandse gokindustrie.

KSA zit behoorlijk boven op de lokale gokmarkt. In juli heeft de KSA een waarschuwing afgegeven aan loterij exploitanten die, aldus de KSA, door iGaming geïnspireerde titels introduceerden die mensen blootstellen aan riskante vormen van gokken op grond van vergunningen die dat niet toestonden. Er zijn herhaalde oproepen geweest om gok limieten te onderzoeken en KSA heeft er bij bedrijven op aangedrongen ervoor te zorgen dat zij ook verantwoordelijk zijn voor de manier waarop aangesloten bedrijven zaken doen in Nederland.

toggle off
Gokreclame uitschakelen.