Voetballers van BetCity en TOTO zijn Loden Leeuw genomineerden
Een gokadvertentie verschijnt in twee categorieën van de Loden Leeuw. Welke het tegenovergestelde is van RADAR’s Gouden Loekie, namelijk voor meest irritante advertentie. De TOTO heeft een kans de trofee voor de meest irritante reclame mee naar huis nemen. In de categorie “Meest irritante Beroemde Nederlander in een reclamespotje” zijn de oud-voetballers uit de BetCity-advertentie genomineerd.
De Loden Leeuw-nominaties zijn gisteravond bekendgemaakt door organisator Radar. De Loden Leeuw wordt jaarlijks door het Avrotros-programma uitgereikt voor de meest irritante reclame. De Loden Leeuw 2022 heeft kansspeladvertenties genomineerd in twee categorieën. Een van de drie kandidaten in de Loden Leeuw-categorie voor ‘Meest irritante advertentie’ is de gokcampagne met koning TOTO’s gorilla. Lidl en Plameco Plafonds zijn de concurrentie voor TOTO in deze ‘wedstrijd’.
In de Loden Leeuw-categorie “Meest irritante Beroemde Nederlander in een commercial” is dus een gokadvertentie opgenomen. Daar zijn Wim Kieft, Wesley Sneijder, Andy van der Meijde en Sjaak Swart genomineerd. Voordat ze werden vervangen door superfans toen het verbod op rolmodellen werd ingesteld. De vertegenwoordigers van BetCity nemen het op tegen twee bekende Nederlanders die reclame maken voor verschillende supermarktketen. Hier strijden namelijk voor de Loden Leeuw ook nog de cabaretiers Alex Klaasen van Lidl en Frank Lammers van Jumbo.
Advertenties voor gokken en de Loden Leeuw
Ook Wesley Sneijder en TOTO waren vorig jaar genomineerd voor een Loden Leeuw. Sneijder had toen de kans om de Loden Leeuw te winnen met dank aan zijn optreden in de koning TOTO reclame. De Loden Leeuw werd uiteindelijk gewonnen door Henny Huisman. Voor de tweede keer in zijn leven is ook Andy van der Meijde genomineerd voor een Loden Leeuw. De oud-voetballer werd in 2020 genomineerd voor zijn rol als koning TOTO. Hij werd verslagen door Martien Meiland. Die won de Loden Leeuw door zijn optreden in de VriendenLoterij-advertentie dat jaar.
Gouden Gokkie van copywriter Martijn de Vreeze heeft nu ook een “winnaar”. TOTO versloeg met gemak zijn rivalen BetCity (31%), Kansino (15%) en Unibet (6%) en won die alternatieve kleinschalige peiling voor “verkeerde gokreclame” met 48% van de stemmen. Er waren 304 kiezers bij de verkiezingen.